Afwijking op activiteiten uit Berap 2019-2 | ||
---|---|---|
WSNP | Lagere uitgaven | € 120.000 |
De wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) geeft een oplossing voor mensen met problematische schulden als een minnelijke schuldregeling mislukt. Toegang tot de regeling WSNP loopt via de rechter: de rechter benoemt de WSNP-bewindvoerder en het ministerie van Justitie en Veiligheid betaalt daarvoor een vergoeding. De gemeente Zwolle heeft twee bewindvoerders in dienst die door de rechter worden belast met WSNP-zaken Het aantal WSNP-zaken dat in 2019 is toegewezen aan Zwolle, is teruggelopen. Ook over de hoogte van de caseload voor 2020 valt met zekerheid niets te zeggen. Daarom worden de bewindvoerders in toenemende mate ingezet op het uitvoeren van verzoekschriften voor dwangakkoorden en voorlopige voorzieningen en komen hiervoor in aanmerking voor een declarabele toevoeging. Door de afnemende WSNP-caseload en het uitblijven van de geprognosticeerde vergoedingen, resteert er per saldo een tekort van 120.000. | ||
Beschermingsbewind | Aanvullende uitgaven | € 125.000 |
In Nederland stonden in 2018 ruim 250.000 inwoners onder beschermingswind. Hiervan was 25% op grond van problematische schulden en verkwisting. Het beschermingsbewind is landelijk in de afgelopen vijf jaar gegroeid met 60%. Het aantal mensen in beschermingsbewind groeit nog steeds in lichte mate. De nieuwe instroom van bewinden was landelijk in 2018 ruim 33.000, waarvan ongeveer een derde schuldenbewind. De mensen die onder beschermingsbewind staan en een laag inkomen hebben, krijgen van de gemeente bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering. Het huidige budget is niet voldoende om de kosten van beschermingsbewind op te kunnen vangen. Voor 2019 wordt een knelpunt gemeld van € 125.000. M.i.v. 2020 bedraagt het structurele budget € 1.663.200. Naar verwachting zal het tekort dan (bij gelijkblijvende lasten) € 437.000 zijn. Wij kunnen deze kosten slechts in geringe mate beïnvloeden. Door de VNG wordt al geruime tijd aandacht gevraagd voor dit probleem. Dit heeft zich vertaald in een wetsvoorstel waarbij de gemeente een adviesrecht aan de kantonrechter krijgt. We verwachten geen substantiële vermindering van de kosten op de korte of middellange termijn. | ||
Schulddienstverlening aan ondernemers | Budgettair neutraal | € 0 |
Sommige startende ondernemers hebben weinig ondernemersvaardigheden. We constateren vaak financiële problemen binnen deze groep. Het is belangrijk dat kleine zelfstandigen met geldproblemen passende ondersteuning krijgen. Dit sluit aan bij ons economisch beleid; we willen hulp bieden aan ondernemers met financiële problemen in de gemeente Zwolle. Daarnaast heeft de nationale ombudsman gemeenten recent opgeroepen om aan haar wettelijke verplichting (wet gemeentelijke schuldhulpverlening) te voldoen om geen doelgroepen zoals zelfstandigen uit te sluiten. Zelfstandigen met financiële problemen hebben maatwerk nodig bij schulddienstverlening. Ondernemers waaronder een ZZP-ers vormen een bijzonder doelgroep vanwege de complexiteit van de aanvragen met specifieke juridische en fiscale aspecten. Dat vraagt kennis en kunde waarover reguliere consulenten Schulddienstverlening niet beschikken. De gevraagde middelen voor de duur van een jaar zijn uitvoeringskosten voor de inzet van 1 fte specialistische kennis. We verkleinen hiermee de wachttijden voor ondernemers en daarmee de kans op faillissementen en verlies van werkgelegenheid. |
Afwijking op activiteiten uit Berap 2019-1 | ||
---|---|---|
Evaluatie beleidsplan schulddienstverlening 2017 - 2021 | Aanvullende uitgaven | € 50.000 |
In 2017 is het beleidsplan schulddienstverlening 2017 - 2021 vastgesteld. Daarin is afgesproken om halverwege de uitvoeringsperiode het beleidsplan te evalueren. |
Afwijking op projecten uit Berap 2019 -1 | ||
---|---|---|
Project- en reservedoorlichting | Lagere uitgaven | € -360.000 |
Perspectieffonds Het Perspectieffonds biedt de mogelijkheid om schulden van inwoners over te nemen. Met de schuldeisers wordt een afkoopregeling getroffen. Het project vindt zijn oorsprong in Berap 2017-1. Het project is vervolgens gestart in december 2018 en zal eind 2020 worden geëvalueerd. De casuïstiek laat zien dat er € 70.000 per jaar nodig is, voor twee jaar dus € 140.000. Aangezien er in Berap 2017-1 een bedrag van € 500.000 beschikbaar is gesteld en er maar € 140.000 nodig is, valt er een bedrag van € 360.000 vrij. |